הסכם חסות עם ידוען או משפיען
הסכמי חסות עם ידוענים הם בין ההסכמים המורכבים ביותר בתחום הפרסום, בשל היבטי האישיות המעורבים בהם. הסכמים אלו יכולים לשדרג את ערך המותג של חברה בצורה דרמטית, אך גם לסכן אותו באותה מידה אם אינם מנוהלים כראוי. לדוגמה, מחקר שנעשה בישראל בתחום העריך את הערך הכללי של מותגי ידוענים מובילים על פי פוטנציאל הרווח שלהם ממסעות פרסום, וחשף את החשיבות ההולכת וגדלה של תופעה זו.
מי הוא ידוען?
למרות שאין הגדרה משפטית אחידה למונח "ידוען", קיימת הכרה רחבה בהגדרת ידוענים כ"אנשים מפורסמים ומוכרים" מתוך תחומים שונים כגון בידור, ספורט, רפואה, חינוך ועוד. ידוענים אלו נבחרים לפרסם מוצרים ושירותים בתמורה לתשלום, והם יכולים להשפיע באופן משמעותי על דעות הקהל או על החלטותיהם של הצרכנים.
מהו הסכם ייצוג ידוען (CEA)?
הסכם ייצוג ידוען (CEA) הוא הסכם בו הידוען מסכים לקדם את מוצרי או שירותי החברה בתמורה לתשלומים מוסכמים. הסכמים אלו דורשים שמירה על חוקי פרסום, אמצעי תקשורת, קניין רוחני, והגנת הצרכן.
אמצעי זהירות במהלך ניהול הסכמים
למרות שהסכמים כאלו משתנים ממקרה למקרה, ישנם עקרונות בסיסיים שניתן להחיל עליהם:
- הגדרת היקף הפרסום: יש להגדיר את המותג או המוצרים המפורסמים, האזור שבו יתבצע הפרסום, ואת משך הזמן שבו הידוען יפרסם את המוצרים. חשוב להימנע ממצבים שבהם יש חפיפות עם מוצרים מתחרים, ואם כן, להגדיר זאת באופן ברור.
- הימנעו מהתנגשות עם דמות הידוען: יש להימנע ממקרים שבהם המותג או המוצר המפורסם לא תואם לדמות הציבורית של הידוען. לדוגמה, אם ידוען שמזוהה כטבעוני מפרסם המבורגר לא טבעוני, הדבר עשוי להיתקל בתגובה שלילית.
- החרגות: לעיתים הידוען עשוי לבקש החרגות בהסכם, שמאפשרות לו להשתתף בפרסומות אחרות, כמו פרסום לפעילויות צדקה. יש לבדוק אם ההחרגות האלה לא יפגעו בתוקף הפרסום של המותג.
- קביעת תנאי תשלום: במרבית המקרים, התשלום יהיה במבנה של סכום קבוע בתמורה להסכם, וכן תשלומים נוספים על פי הצורך במהלך תקופת ההסכם. יש להימנע מהסכמות שכוללות תשלום מלא מראש.
- הקפדה על בדיקת הרקע של הידוען: בעל המותג חייב לבצע "בדיקת רקע" יסודית לפני שהוא מתקשר עם ידוען. עליו לבדוק אם אין פרסומים שעשויים לסכן את המוניטין של המותג.
- הגנה על זכויות קניין רוחני: יש לוודא שההסכם מגן על זכויות בעל המותג ביצירות פרסום עם הידוען, כך שהחברה שומרת על כל הזכויות מהקמפיין.
סיכום
הסכמים עם ידוענים עשויים להיות בעלי ערך עצום עבור חברה במידה והם מנוהלים כראוי. עם זאת, יש להקפיד על כל פרט ופרט בהסכם, שכן אם לא ינהלו אותו נכון, הדבר עלול להוביל לפגיעות במוניטין של החברה ואף להפסדים כלכליים.
לצפייה בדוגמאות הסכמי חסות עם ידוען או משפיען:
- הסכם חסות עם משפיען באינסטגרם או טיק טוק
- הסכם חסות עם ספורטאי (אתלט)
- הסכם חסות עם ידוען (מפגש הפקה ושימוש במדיה)